در یکی از شهرها با وجود توصیههای مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمهزنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست برنمیداشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی میآید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند. وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمدهای برای قمهزنی بگویی. گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستی. گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو . من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» (1)؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید! "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا".» و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنی: ای مؤمنین . «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصهای دارد و قصهاش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرامتر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .
این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم میشود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی. «راعنا» را هم میشود از ریشه «رعی» گرفت و هم از ریشه «رعن». اگر از «رعی» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن» است، ولی اگر از ریشه «رعن» گرفته شود، رعونت به معنای خر کردن است و «راعنا» یعنی «خرمان کن.» وقتی که مسلمانان میگفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن» را اراده میکردند، ولی یهودیها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمانها به پیغمبرشان میگویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.» یعنی کلمهای را که دشمن از آن سوء استفاده میکند به کار نبرید .
بعد از این که این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه میزنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را میکنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعهها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده میکند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده میکرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث به مسلمانان آن روز و امروز هشدار میدهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده میکند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمهزنی شما سوء استفاده میکنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمیزنیم . پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسی قمه نزد . منبع: مجله مبلغان، فروردین 1382، شماره 39 ، محسن قرائتی .
از مراسمی است که در بعضی شهرستانها و بلاد شیعی و توسط برخی از عزاداران امامحسین«ع»اجرا میشود و در تاسی به مجروح و شهید شدن سید الشهدا«ع»و شهیدانکربلا و بعنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین«ع»انجاممیدهند.صبح زود عاشورا،با پوشیدن لباس سفید و بلندی همچون کفن،بصورت دستهجمعی قمه بر سر میزنند و خون از سر بر صورت و لباس سفید جاری میشود.بعضیهم برای قمه زنی نذر میکنند،برخی هم چنین نذری را در باره کودکان خردسال انجاممیدهند و بر سر آنان تیغ میزنند،در حدی که از محل آن خون جاری گردد.قمه زنی نیز،مثل زنجیر زنی و شبیه خوانی و...از دیر باز مورد اختلاف نظر علما وپیروان و مقلدین آنان بوده و به استفتا و افتاء مبنی بر جواز یا عدم جواز آن میپرداختهاند. این مراسم،از نظر شرعی پایه و مبنای دینی ندارد و صرفا روی علاقه شیعیان به ابا عبد اللهالحسین«ع»انجام میگیرد. فقها نیز آن را در صورتی که ضرری نداشته باشد،مجازمیدانند.برخی از فقها نیز به خاطر تاثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهنمذهب بودن،آن را ممنوع دانستهاند.البته شرایط زمانی در این مساله بیتاثیر نیست. امامخمینی«ره»در پاسخ به استفتایی که در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینهاز ایشان شده بود،فرمودند: «در وضع موجود،قمه نزنند...» آیة الله خامنهای نیز در دیداربا روحانیون،در آستانه ایام عاشورا(سال 1373 شمسی)در ضمن بیانات مبسوطی درخرافه زدایی از عزاداری سید الشهدا«ع» فرمودند:«قمه زدن هم از آن کارهای خلافاست...این یک کار غلطی است که عدهای قمهها را بگیرند و بر سر خود بزنند و خونبریزند...کجای این کار،حرکت عزاداری است؟ این جعلی است.اینها چیزهایی است کهاز دین نیست...».آن را بدعت،خلاف و خرافه دانستند.و در پاسخ به نامه امام جمعهاردبیل،نوشتند:امروز این ضرر بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنی و همراهبا تظاهر،حرام و ممنوع. (1) علمای دیگر نیز در تایید موضع و سخن رهبر انقلاب،آن راموجب وهن مذهب و نامشروع دانستند. (2) البته این احساس مذهبی و عواطف دینی که سبب میشود به عشق حسین«ع»چنینکارهایی کنند،باید در مسیر صحیح هدایتشود و مورد بهرهبرداری قرار گیرد تا شور وانگیزه جهاد و شهادت بیافریند.بعلاوه،آنان که به خاطر حسین«ع»حاضرند خون بدهند،چه بهتر که خون خویش را به درمانگاهها و مراکز انتقال خون اهدا کنند یا با تاسیس بانکخون،از فداکاران و ایثارگران داوطلب،در روز عاشورا خون گرفته شود و نگهداریگردد،تا از این طریق،جان انسانهای بسیاری که نیازمند خونند،نجات یابد.گر چه اینکار،شاید مثل قمه زنی،تامین کننده احساس عاطفی فرد نباشد،ولی قطعا رضایتخداوندو پسند سید الشهدا«ع»را بیشتر در پی دارد.کاش روزی صدقه دادن خون نیز،مثل صدقهو کمک مالی و لباس و غذا و... مرسوم گردد و با قصد قربت انجام گیرد. کی گفتحسین،برسرخویش بزن؟ باتیغ،به فرق خویشتن نیش بزن تیغی که زنی برسرخود،ای غافل برفرق ستمگران بدکیش بزن پینوشتها 1-در تاریخ 7 محرم 1415،22 خرداد 1373. 2-مجموعه سخنان ایشان واستفتاها وجوابها درجزوهای به نام«پیرامون عزاداری عاشورا»در 71 صفحه درمحرم1415 ازسوی دفترتبلیغات اسلامی چاپ شد. منبع:فرهنگ عاشورا،استادبزرگوارحجه الاسلام والمسلمین جوادمحدثی،سایت حوزه علمیه :http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/Articles.aspx?id=4145 |
دادستان اصفهان با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم و بحث قمه زنی در اصفهان تاکید کرد: با توجه به پیشینه درخشان علمی و فرهنگی شهر اصفهان، اعمال غیر متعارف منجر به مکدر شدن چهره شهر میشود. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با بیان اینکه هیچ کدام از پیشوایان مذهبی ما اقدام به قمه زنی نمیکردند، گفت: محرکین و مشوقین قمه زنی این سوال را از خود بپرسند که کدام امام امر به قمه زنی کردند و اگر عمل مستحبی است کدام امام مرتکب این عمل شدهاند؟ وی اظهار داشت: دشمنان شیعه با پخش تصایری از مراسم قمه زنی وجهه شیعه و همچنین کشور ایران را زیر سوال میبرند. اگر فردی با انجام عمل قمه زنی دچار عفونت و مشکلات جسمی شد، میتواند از طریق پیگیری بحث قانونی شکایت کرده و دیه و خسارت مطالبه کند.
وی با بیان اینکه قانون ضابطه و ملاک را مشخص کرده است، افزود: طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی، هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و صلب آسایش عمومی یا مردم را از کسب و کار بیندازد به حبس 3 ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. وی تصریح کرد: قمه زنی مثال بارز اخلال در نظم و آسایش عمومی است و اگر در ملا عام انجام گیرد نیروی انتظامی موظف است به عنوان بزه مشهود، متهم را جلب و تشکیل پرونده دهد و همچنین دادسرا به استناد این ماده تعقیب و مجازات صادر میکند. دادستان اصفهان اظهار داشت: اطلاع رسانی و کار فرهنگی در الویت قرار دارد و از هیئتهای عزاداری و شهروندان درخواست میکنیم مانع انجام این عمل شوند زیرا آثار سویی در بعد جهانی برجای میگذارد. وی در پایان مراودات خانوادگی و روابط دوستانه و فاصله گرفتن از ارزشها و فرهنگ خود را از علل بسیاری از اختلافات خانوادگی عنوان کرد.http://shahabnews.com/vdce.z8objh8zw9bij.html
حجتالاسلام "محمدتقی رهبر" با اشاره به اینکه، ما به نام اسلام و قرآن انقلاب کرده و نباید از خط قرمزهای اعتقادی و دینی عبور کنیم، افزود: در عزاداری "سیدالشهدا(ع)"، نباید از ابزار و آلات موسیقی، و کارهای ناشایستی چون قمهزنی، استفاده کرد، و اکنون نیز به خاطر سوءاستفادههای دشمنان، قمهزنی، خط قرمز ما حساب میشود که نباید از این خط قرمز عبور کرد.
منبع:http://tashaio.com/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=42
و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنى: اى مؤمنین . «لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا» یعنى: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید . راعنا نگویید یعنى چه؟ این قصهاى دارد و قصهاش این است که: پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در حال سخنرانى بود، یک نفر از پاى سخنرانى گفت: راعنا، یعنى مراعات ما را هم بکن . یعنى آرامتر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .
این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم مىشود آن را با سیب زمینى درست کرد و هم با سبزى، «راعنا» را هم مىشود از ریشه «رعى» گرفت و هم از ریشه «رعن» . اگر از «رعى» گرفته شود به معناى «مراعات ما را بکن» است، ولى اگر از ریشه «رعن» گرفته شود، رعونتبه معناى خر کردن است و «راعنا» یعنى "خرمان کن"
وقتى که مسلمانان مىگفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معناى «مراعاتمان کن» را اراده مىکردند، ولى یهودیها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمانها به پیغمبرشان مىگویند خرمان کن . در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا» ; «اى کسانى که ایمان آوردهاید، «راعنا» نگویید بلکه «انظرنا» بگویید .» یعنى کلمهاى را که دشمن از آن سوء استفاده مىکند به کار نبرید .
بعد از اینکه این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه مىزنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را مىکنید، ولى تلویزیون کشورهاى اروپایى این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعهها دچار مرض خودآزارى هستند . دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده مىکند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده مىکرد و قرآن کریم با آیه مورد بحثبه مسلمانان آن روز و امروز هشدار مىدهد که از هر کارى که دشمن از آن سوء استفاده مىکند پرهیز کنید . پس چون امروز دشمنان از قمهزنى شما سوء استفاده مىکنند، شما دیگر قمه نزنید . گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمىزنیم . پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسى قمه نزد . منبع: مجله مبلغان: شماره 39
حجت الإسلام و المسلمین احمد قدسی:
متأسفانه فرصت ما براى پاسخ به سؤالات خیلى کم است؛ اما دوستان سعى کردند در فرمایشات خود، بسیارى از سؤالات را بگنجانند و پاسخ دهند. اگر فرصت نشد همه سؤالات دوستان را پاسخ دهیم این سؤالات را جمع بندى مىکنیم و در گروه، مورد تحلیل، ارزیابى و بحث قرار مىدهیم و پاسخ این سؤالات را در مجلهها یا نشریههاى مدرسه ان شاءالله به تدریج منتشر خواهیم کرد. هر کدام از سروران دو - سه دقیقه فرصت دارند که به مهمترین سؤالى که مطرح شده پاسخ بدهند. تعدادى از سؤالات در حوزه بحث این جانب است. یک سرى سؤال ها بر محور دو چیز است: یکى این که این نوع عزادارىهای شیعیان ( تعزیه خوانى،عزادارى ) بدعت است یا نه؟ در مورد بدعت یک دیدگاه افراطى وجود دارد که وهابىها طرفدار آن هستند و هر نوع حادثهاى را که تازه باشد مىگویند بدعت است. ما مقالهاى را در مجله فقه با عنوان بدعت در فقه نوشتیم که فکر مىکنم در اولین شماره مجله فقه بود. به سروران سفارش مىکنم که آن مقاله را ملاحظه فرمایند. اجمالاً عرض کنم که هر کارى که اساسى در دین نداشته باشد ولى به عنوان دین وانمود شود بدعت است. در مورد اصل و اساس عزادارى در دین، روایات زیادی داریم که شاید در حدّ تواتر باشد. اهل بیت (ع) سفارش به عزادارى می کردند، سیره آنان این بود که عزادارى به پا مىکردند. بِلِن ( یکی از جاسوس ها ) گفته بود که ما باید براى نابودى شیعه دو کار بکنیم: یکى این که عزادارى را از میان شیعیان برداریم تا فرهنگ شهادت از میان آنان رخت ببندد. گفته بود: ما خیال مىکردیم که نارضایتى مردم از شاه باعث سقوط شاه شد، ولى بعد فهمیدیم که نه، این فرهنگ شهادت و تشیع باعث سقوط شاه شد. دیگر آن که ما باید کارى بکنیم که عقیده مردم نسبت به مراجع خودشان سست شود. ما این دو چیز را برداریم، شیعه نابود مىشود. دشمن از این عزادارىهاى ما هراس دارد. روایات متواتری در مورد بکاء ، ابکاء ، تباکى و مراسم عزادارى داریم. شکل و شمایل عزاداری جزء آداب و رسوم مردم است و عرفى است و نسبت به مکان ها و زمان های مختلف، شکل و شمایل آن مختلف مىشود. خیلى از مسایل ما این گونه است. مثلا در روایات آمده که به یکدیگر احترام بگذارید. احترام به یکدیگر گذاشتن یک اصل است، اما شکل و شمایل آن فرق مىکند؛ یک جا کلاه برداشتن احترام است، ولى یک جا کلاه گذاشتن احترام است، یک جا خم شدن احترام است، یک جا دست را به سینه گذاشتن احترام است. عزادارى هم شکل و شمایل مختلف دارد. ممکن است بعضى از أشکال عزادارى، افراطی باشد که ان شاءالله مشخص می شود.
منبع: http://www.qomicis.com/farsi/neshast_elmi/fegh_ashora.aspx
کتابچه ای باعنوان "برگی از بیداری حسینی" شامل فتاوای مراجع عظام
تقلید و علمای بزرگ حوزه علمیه قم در رد قمه زنی منتشر شد به گزارش شبکه خبر، این کتابچه ای 12 برگی را دفتر فرهنگی فخرالائمه در قم و در تیراژ پنج هزار نسخه منتشر کرده است . در این کتابچه فتاوای آیات و مراجع عظام تقلید مخالف وجاهت دینی و شرعی قمه زنی در مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین (ع ) جمع آوری شده است.http://www.irinn.ir/Default.aspx?TabId=55&nid=22046 8 بهمن 1385
و به گزارش ایرنا کتابچه فتاوای آیات ومراجع عظام تقلید در رد قمهزنی منتشر شد
کتابچهای با عنوان "برگی از بیداری حسینی" شامل فتاوای مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ حوزه علمیه قم در رد قمهزنی منتشر شد. این کتابچهای ۱۲برگی امروز یکشنبه از سوی "دفتر فرهنگی فخرالائمه(ع)" در قم ودر تیراژ پنج هزار نسخه منتشر شد. در این کتابچه فتاوای آیات ومراجع عظام تقلید مخالف وجاهت دینی وشرعی قمهزنی در مراسمهای عزاداری وسوگواری امام حسین(ع) جمع آورده شده است.
فتوای مراجع عظام از جمله حضرت آیت الله امام خمینی(ره)، حضرت آیتالله سید علی خامنهای، حضرت آیتالله فاضل لنکرانی، حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی، حضرت آیتالله حسین نوری همدانی، آیتاللهالعظمی اراکی، آیتالله میرزا جواد آقا تبریزی در رد قمه زنی در این کتابچه آورده شده است.
همچنین نظرات آیتالله مشکینی، آیتالله اردبیلی، آیتالله جوادیآملی، آیتالله رضا استادی، آیتالله امینی، آیتالله محمد یزدی ،آیتالله حسین مظاهری، آیتالله عباس محفوظی وآیتالله احمدی میانجی که با قمهزنی در مراسمهای سوگواری ایام تاسوعا وعاشورا مخالفت کردهاند در این کتابچه آمده است .
درمقدمه این کتابچه آمده است : ویژگیهای علویون حسینی آن است که گوش به فرمان ولی حکومتاند ودر غیاب ولیعصر (عج) تابع نائب خاص آن حضرت، ولی فقیه میباشند. در ادامه مقدمه آمده است : علویون در هر شرایطی به دنبال رضای خدای خویش هستند و از اقتضائات اجتماعی و خوشامد دیگران پیروی نمیکنند و با تامل در طریق ودشمن شناسی، مراقب اعمال ورفتار خود هستند. در ادامه آمده است: علویون حسینی از ظالم نمیهراسند ومحافظهکار، سازش کار، فرصت طلب، فریبکار، اهل گناه وغرور، خودنمایی، شهوت، شهرت و قدرت نیستند. نویسنده یا نویسندگان مقدمه عزاداری مومنان راستین را دور از اعمال جاهلانه وخرافی دانسته وآمده است : اسلام آمریکایی واموی که ممزوج با خرافات، جهل، فریبکاری است آنان را که در مسیر ولایت الهی، مراجع دین و شریعت نیستند، استحمار کرده ودر عزاداری آنان سنن جعلی و مرضی دشمنان اسلام وارد شده است . نویسنده این کتابچه، قمهزنی را بدعتی ساختگی ذکر کرده و افزوده است : این امر باعث شده که دشمن در رسانهها وسایتهای خبری خود، حیوانات وحشی را بهتر ازمادران شیعی جلوه دهند که بر سر بچههای خود قمه وتیغ میکشند. نویسنده خاطر نشان کرده است : دشمنان اسلام با تهیه عکس از جاهلان قمهزن وتیغ زنان نادان ، کل شیعیان را تشنه خون دانسته و ما را بیتمدن، وحشی، خشن، عقبافتاده، بیمنطق ومردهپرست معرفی میکنند. نویسنده حدیثی به نقل از امام حسین (ع) آورده است که امام گفته است : "ای شیعیان برای ما زینت ومایه سرافرازی باشید نه مایه ننگ ". نویسنده مطلب با اشاره به فتوای امام خمینی (ره) در نهی قمه زنی در ادامه آورده است: مقام معظم رهبری نیز با فتوای قاطعانه خود، راه سوء استفاده را بر دشمنان اسلام بستهاست ومراجع عظام تقلید نیز با فتاوای حکیمانه خود با مبارزه با این خرافه استعماری پرداختهاند.
قرار است این کتابچه در سطح کشور بویژه دراستانهای قم، تهران، اصفهان، اراک، تبریز و سمنان توزیع شود. این موسسه فرهنگی فعالیت خود را از سال ۸۰در عرصههای فرهنگی، علمی، پژوهشی و فقهی با مدیریت حجتالاسلام "احمد پناهیان" آغاز کرده است. /(خبرگزاری جمهوری اسلامی قم ، ایرنا ۸۵/۱۱/۰۸ داخلی. فرهنگی. فتوا. قمهزنی)