سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توجه خدابه حرفهای غلط  دشمنان ولزوم زمان شناسی مومنین درتکالیف دینی

 این نوشته را در نقد حرف کسانی که می گویند ما قمه می زنیم بگذار دشمن هرچه می خواهد بگوید? می اورم. داستان شان نزول یکی از آیات قرآن را از زبان شیرین حاج اقا قرائتی بخوانید که پیامبر مکرم هم به برخی حرف های یهودیان و دشمنان توجه می کردند.... و همینطور خدای متعال که این ایه را فرمود

  در یکى از شهرها با وجود توصیه‏هاى مبلغین بزرگوار مبنى بر پرهیز از قمه زنى، مردم به خاطر اعتقادات خود ست‏برنمى‏داشتند . به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانى مى‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند . وقتى وارد شدم گفتند: آقاى قرائتى آمده‏اى براى قمه زنى بگویى . گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستى . گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولى حرف قمه نزنى، فقط قرآن بگو . من روى تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا یعنی  اى کسانى که ایمان آورده‏اید "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا"

و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنى: اى مؤمنین . «لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا» یعنى: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید . راعنا نگویید یعنى چه؟ این قصه‏اى دارد و قصه‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در حال سخنرانى بود، یک نفر از پاى سخنرانى گفت: راعنا، یعنى مراعات ما را هم بکن . یعنى آرامتر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .

این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم مى‏شود آن را با سیب زمینى درست کرد و هم با سبزى، «راعنا» را هم مى‏شود از ریشه «رعى‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏» . اگر از «رعى‏» گرفته شود به معناى «مراعات ما را بکن‏» است، ولى اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت‏به معناى خر کردن است و «راعنا» یعنى "خرمان کن"

وقتى که مسلمانان مى‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معناى «مراعاتمان کن‏» را اراده مى‏کردند، ولى یهودیها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمانها به پیغمبرشان مى‏گویند خرمان کن . در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا» ; «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، «راعنا» نگویید بلکه «انظرنا» بگویید .» یعنى کلمه‏اى را که دشمن از آن سوء استفاده مى‏کند به کار نبرید .

بعد از اینکه این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه مى‏زنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را مى‏کنید، ولى تلویزیون کشورهاى اروپایى این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه‏ها دچار مرض خودآزارى هستند . دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده مى‏کند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده مى‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏به مسلمانان آن روز و امروز هشدار مى‏دهد که از هر کارى که دشمن از آن سوء استفاده مى‏کند پرهیز کنید . پس چون امروز دشمنان از قمه‏زنى شما سوء استفاده مى‏کنند، شما دیگر قمه نزنید . گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمى‏زنیم . پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسى قمه نزد .   منبع: مجله مبلغان: شماره 39


نوشته شده در  سه شنبه 86/11/16ساعت  4:38 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رد شبهات درباره قمه زنی و چند لینک مفید فقهی در باب حرمت قمه زنی
در غرب شیعه و عاشورا و امام حسین را فقط با خشونت وقمه کشی می شنا
نقد و بررسی فقهی-علمی مطالب منسوب به ایه الله نائینی وبرخی فقها
بدعت در مسیحیت منحرف که مبنای قمه زنی هم هست
[عناوین آرشیوشده]