اخیرا در برخی وبلاگ ها و سایت ها به حضرت آیه الله تبریزى نسبتی کذب داد ه اند و عده ای از آن سوء استفاده کرده اند:
برای وضوح مطلب به سایت این مرجع بزرگوار مراجعه کردم و دو استفتاء دیدم که عینا می آورم:
1850) آیا قمه زنى در عزادارى سالار شهیدان به صورت مخفیانه و دور از چشم دیگران اشکال دارد؟ حکم مسأله بالا در مورد نارضایتى پدر و مادر چه مى باشد؟
بسمه تعالى؛ عزادارى حضرت سید الشهداء (علیه السلام) بهر صورتى که عنوان جزع بر آن منطبق شود از مستحبات است و مطلوبیت شرعى دارد و قمه زدن فى نفسه مانعى ندارد، و امید است خداوند متعال به تمام کسانى که در راه امام حسین(علیه السلام)تلاش مى کنند ثواب آخروى عنایت فرماید و آنان را موفق کند، والله العالم.
185۱) در زمان حاضر قمه زدن براى امام حسین (علیه السلام)یا به عشق امام حسین(علیه السلام)چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛ عزادارى حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) به هر صورتى که عنوان جزع بر آن منطبق باشد مطلوبیت 1شرعى دارد، قمه زنى فى نفسه مانعى ندارد، و لکن دخول آن در جزع محل بحث مى باشد، والله العالم.
با توجه به انتهای فتوای دوم این بزرگوار ایشان قمه زنی را جزع نمی دانند و لذا جایز بودن قمه زنی از نظر ایشان محل بحث می باشد. متاسفم که بدعت آوران و مروجان خرافات حتی به مراجع هم دروغ می بندند و فتاوای ایشان را کامل نمی آورند و فقط آنچه را که به نفعشان است را می آورند.علاوه بر اینکه سایر فتاوای این بزرگوار را که ببینیم بیشتر به عمق دروغ این بدعت افکنان پی می بریم:
حضرت آیه الله تبریزى: عزادارى خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیع مىباشد؛ ولى بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایى که موجب وهن مذهب و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) مىشود، اجتناب کنند. منبع: .تبریزى، استفتاءات، س 2003 و 2012 و 2014
بسمه تعالى؛ اگر کسى باشد که شؤون را مراعات کند به نحوى که وهن بر ائمه معصومین (علیهم السلام) نباشد، مثل اینکه خودش را بعنوان معصوم (علیه السلام)نشان ندهد و فقط کلام معصوم (علیه السلام)را از پشت پرده بیان کند مانعى ندارد، والله العالم.
1832) این افرادى که در مجالس سوگوارى ائمه اطهار (علیهم السلام) بسیار سینه مى زنند و بدن خود را سُرخ مى کنند و از حالت خود خارج مى شوند، آیا کار درستى انجام مى دهند؟
بسمه تعالى؛ مانعى ندارد و داخل عنوان جزع است و جزع بر ائمه سلام الله علیهم مستحب است، والله العالم.
1849) مراسم شبیه خوانى و تعزیه خوانى اهل بیت (علیهم السلام) و امام حسین (علیه السلام)چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛ چنانچه مشتمل بر امر خلاف واقع ـ که مخالفت آن با واقع محرز است ـ نبوده و وهن به اهل بیت (علیهم السلام)نباشد مانعى ندارد، والله العالم.
1846) از اول محرم الحرام تا روز عاشورا بنام عزادارى در کنار خیابانها و کوچه ها روزى چند ساعت زنان در مقابل مردان بدون پرده مى نشینند و مردان لباس زن مى پوشند و خودشان را شبیه حضرت زینب و سکینه (علیهما السلام) قرار مى دهند و با طبل و چنگ و نِى مشغول مى شوند و بعضى فسادهاى اخلاقى هم تولید مى شود و در بعضى جاها باعث تعطیلى مساجد مى شود چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛ تعزیه خوانى که مشتمل بر حرام نباشد اشکالى ندارد ولى واجب است که مواظبت کنند جورى باشد که منشأ سوء استفاده افراد لا ابالى نگردد، والله العالم. منبع: سایت ایشان و ذیل عناوین شبیه خوانی و عزاداری با همین شماره استفتائی که آمده است.
دقت کنید که ایشان هر عملی را که عنوان جزع بر آن صدق نکند جایز نمی دانند. همچنین ایشان هم مثل سایر مراجع وهن به اهل البیت را جایز نمی دانند. باز انتهای فتوای اخری که از این مرجع نقل کردم را می آورم:واجب است که مواظبت کنند جورى باشد که منشأ سوءاستفاده افراد لاابالى نگردد....به راستی که ویل للمکذبین
منبع: وبلاگ عاشورا