سفارش تبلیغ
صبا ویژن


به گزارش پایگاه 598: به دنبال حمایت های همه جانبه انگلیس درترویج و گسترش قمه زنی در بین شیعیان و همچنین پخش مستندی در همین خصوص درBBC  فارسی که با انتشار سخنان یوسف صانعی در حمایت از این امر به همراه بود حال شبکه صدای آمریکا به رسالت خود در این خصوص عمل نمود.
شب گذشته VOA  در میزگردی خبری با موضوع آئین و سنت های عزاداری شیعیان تمام همت خود را برای گسترش بدعت قمه زنی در بین عزادارن به کار گرفت.این میزگرد با حضور مهدی خلجی از چهره ای منورالفکر فراری از ایران و همچنین حجت الاسلام! محمد هدایتی (دبیرکل جمعیت روحانیون سنتی ایران معاصر) در شبکه صدای آمریکا به نام " تحریف عاشورا"  برگزار گردید.
در ابتدا محمد هدایتی یکی از روحانیون ساکن واشنگتن و مدیر شبکه سلام که چندی است در پوشش ترویج عقاید شیعه به تفرقه افکنی بین مسلمانان و همچنین ترویج مسائل غلطی چون قمه زنی و برخی از بدعت های دیگر دینی فعالیت می نماید بیان داشت که : صدها کتاب و سخنرانی در خصوص اصالت عمل قمه زنی در عزاداری های ما دیده می شود و حکومت ایران با ممانعت از قمه زنی در اصل مقابل شیعه ایستاده است.
محمد هدایتی از کارشناسان دینی صدای آمریکا افزود: با نگاهی بر آیات قرآن می بینیم که ریشه قمه زنی در قرآن آمده است . این روحانی نما با تحریف آیاتی از کلام الله مجید تمام تلاش خود را برای تطبیق دادن موضوع قمه زنی با آیات قرآن به کار گرفت.
بیان این مسئله آنقدر سطحی بود که صدای کارشناس دیگر این برنامه را نیز درآورد. مهدی خلجی  که با عنوان کارشناس امورد دینی در این برنامه حضور داشت نتوانست سکوت خود را در برابر سخنان بی مبنای روحانی واشنگتنی حفظ کند و بیان کرد: سخنان آقای هدایتی غلط می باشد و به نوعی تحریف قرآن است.
در ادامه این برنامه با معرفی قمه زنی به عنوان سنت قدیمی شیعیان، قمه زنی را عامل گسترش روحیه شجاعت و ایثار و فداکاری عنوان نمودند و اعلام داشتند که به همین منظور قمه زنی در آمریکا آزاد می باشد و شیعیان به راحتی می توانند در خیابان های آمریکا به عزاداری و قمه زنی بپردازند.
این سخنان در حالی است که چندی است که دولت آمریکا در حال سرکوب و دستگیری معترضان به سیاست های اقتصادی ایالات متحده در خیابان های آمریکا می باشد و همچنین محدودیت های فراوان آمریکا برای مسلمانان این کشور از هیچ کسی پوشیده نیست.
نکته قابل توجه برنامه های محرم امسال شبکه های ماهواره ای حمایت همه جانبه رسانه های انگلیسی و آمریکایی از قمه زنی می باشد که چرایی این حمایت توسط شبکه های ماهواره ای که در طول سال تمام تلاش خود را برای ترویج بهائیت و فرقه های انحرافی به کار می گیرند جای سوال دارد؟
همچنین چند روز پیش نیز بی بی سی فارسی با پخش مستندی در خصوص قمه زنی تمام همت خود را برای عمومی جلوه دادن قمه زنی در بین شیعیان ایران به کار گرفت. این رسانه انگلیسی با بیان شیوه های گوناگون عزاداری در ماه محرم،جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مخالف این سنت دیرینه! شیعیان معرفی نمود.
لازم به ذکر است که همه مراجع و علمای شیعه همواره بر پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب وهن شیعه می‌شود تاکید داشته‌اند و یکی از مهم‌ترین این مسائل که همواره بر نهی از آن تاکید شده قمه‌زنی است.

موج اول مبارزه با قمه زنی برای نخستین بار توسط علامه سید محسن امین(ره) شروع شد که ایشان با انحرافات عملی در عزاداری به مبارزه پرداخت.بعد از این اقدام برخی از مردم در برابر نظرعلامه برخاسته و هیاهو برپاساختند و ناآگاهان را به هیجان آوردند. دراین هنگام آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی که در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشته به طرفداری از امین عاملی پرداخت و در فتوایی به صراحت اعلام کرد: «همانا استفاده از امثال شمشیر، زنجیر و... که در دسته‌ها و مواکب عزاداری عاشورا رایج شده، قطعا حرام و غیر شرعی است.طولی نکشید که این فتوا هم موجب اختلافات و سر وصدای شدیدی شد، اما هیچگاه آیت‌الله اصفهانی از فتوا و عقیده خود کوتاه نیامد.

موج دوم مبارزه توسط حضرت امام خمینی(ره) شروع شد و امام به مقابله با قمه زنی و امثال آن پرداخت و با صدور حکمی همگان را از قمه‌زنی نهی کرد. در پی این حکم، علمایی چون آیت‌الله شهید محمد باقر صدر و شهید مطهری و جمعی از علما به حمایت از نظر این اقدام پرداختند و این اقدام و اعمال را محکوم کردند.شهید مطهری صراحتا در حمایت از این حکم امام اعلام کرد: «تیغ، قمه و قفل زدن از افکار غلطی است که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین(ع) ندارد».
موج سوم مخالفت با این اقدام پس از حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد قمه زنی و حمایت مراجع عظام و علما از آن شروع شد.مقام معظم رهبری در خرداد سال73 در جمع روحانیون استان کهگیلویه و بویر احمد قمه زنی را جریانی انحرافی دانستند و خواستار زدودن این حرکات وهن آمیز از ساحت مقدس عزای حسینی شدند.بعد از صدور این حکم حتی عده‌ای که قبلا این عمل را جایز دانسته بودند بر لازم الاتباع بودن حکم رهبری فتوا دادند که از این میان می‌توان به آیت‌الله اراکی و آیت‌الله فاضل لنکرانی اشاره کرد.
کدخبر: 29480
تاریخ انتشار: 16 آذر 1390
وقتی BBC فارسی مروج قمه زنی بین شیعیان می شود!
شب گذشته بی بی سی فارسی با پخش مستندی در خصوص قمه زنی تمام همت خود را برای عمومی جلوه دادن قمه زنی در بین شیعیان ایران به کار گرفت.این رسانه انگلیسی با بیان شیوه های گوناگون عزاداری در ماه محرم،جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مخالف این سنت دیرینه! شیعیان معرفی نمود.بی بی سی فارسی در این مستند اقدام به آسیب شناسی عزاداری های ماه محرم در اقوام مختلف نمود و آیت الله خامنه ای را به عنوان مخالف اصلی و عامل برخورد با این سنت! عزاداری معرفی کرد.
این بنگاه خبر پراکنی در ادامه با انتشار سخنان یوسف صانعی که در چند سال گذشته به علت مواضع و سخنان دشمن پسند اش مورد انتقاد بسیاری از علما و فضلای حوزه های علمیه قرار گرفته است سعی نمود بدعتی را که اکثریت علمای شیعه برای آن حرمت قائل شده اند را سنت دانسته و از زبان این مرجع فتنه گران قمه زنی را عشق بنامد.
این حمایت بی بی سی فارسی از عملی که مستند دینی نداشته و از دیرباز مورد انتقاد و مخالفت علمای شیعه بوده است که حتی برخی آن را اقدام انگلیس برای معرفی کردن جلوه ای خشن از شیعیان در جهان می دانند در واقع تداوم حمایت دولت انگلستان از بدعت های فراوانی است که خود عامل گسترش آن بوده است.
در تاریخ شیعه از کلام بزرگان در خصوص دخالت مستقیم انگلیس در ترویج قمه زنی در بین شیعیان این چنین آمده است:
1- علامه محمد جواد مغنیه، از علمای بزرگ عراق، در کتاب تجارب خود، بحثی دارد تحت عنوان «کفن‏هایی برای زنده‏ها»؛ هنگامی که از عالمی فلسطینی دربارة نظر علمای فلسطین نسبت به شیعه سوال می‏کند، می‏نویسد:همانا سبب اصلی این تفرقه‏ای که میان مسلمین ایجاد شده است، استعمار و ایادیش هستند؛ بدین طریق که آنها دائما مسلمانان را با هر وسیله‏ای که شده تحریک و تجهیز نموده و در مقابل هم قرار می‏دهند. از جملة این راه‏ها، این بود که دولت انگلیس در ماه محرم، هزار کفن به قمه‏زنان هدیه نمود و هنگامی که دولت آمریکا از آن با خبر شد، برای آن که فرصت را از دست‏ندهد، دو هزار کفن به آنها هدیه نمود. (محمد جواد مغنیه، تجارب، ص 449 و 450)
2- در خصوص نقش سفارت‏های کشورهای استعماری در ورود و گسترش این‏گونه سنت‏ها به کشورهای اسلامی- از جمله عراق- منتشرشده است، در اینجا به سندی که محقق و جامعه‏شناس عراقی «ابراهیم الحیدری» در کتاب Sozioloyie آورده است، اشاره می‏کنیم: سفیر انگلیس در بغداد بعد از جنگ جهانی دوم و هم‏زمان با کاهش مواد غذایی و افزایش قیمت‏ها در بازار، مقدار زیادی چای و سیگار مورد نیاز هیئت‏ها و مجالس عزاداری را از طریق شخص ثالثی به بعضی از مسؤولین هیئت‏ها تقدیم کرد؛ جالب اینکه به این هیئت‏ها مقدار زیادی پارچة سفید هم برای استفاده در مراسم قمه‏زنی داده شد.( Ibrahim Al-Haidari, Sozioloyie. P. 176)
3- دکتر تیجانی نیز در کتاب «اهل بیت(علیهم السلام)؛ کلید مشکل‏ها» در این‏باره می‏نویسد:یکی از علمای گذشته می‏فرمود : شمشیرهایی که در گذشته شیعیان آن را در برابر ظالمان بلند می‏کردند، امروز برای زدن به سرهای خود، از آن استفاده می‏کنند. تاجایی که انگلیسی‏ها مقدار زیادی شمشیر، در میان دسته‏های عزاداری - در کربلا- تقسیم می‏کردند. (دکتر محمد تیجانی، اهل بیت کلید مشکل ها، ترجمه سید محمد جواد مهری، ص 186)
منبع: سایت الف، کد مطلب: 132540 تاریخ انتشار: شنبه12 آذر1390 ساعت 19:37
مطالب مرتبط:
*قمه زنی، عزاداری دشمن پسند
*متن کامل کتاب دست پنهان در نقدقمه زنی+عکس دست نوشته های علمای عظام شیعه
*پاسخ های فقهی به شبهات صانعی و دیگر طرفداران قمه زنی از لسان علمای بزرگ شیعه
*عکاس لهستانی:محرم فقط قمه‌زنی نیست
*مخالفت با نظر مراجع در یک شبکه شیعی + فیلم
*BBC مروج قمه‌زنی بین شیعیان است
*تداوم حمایت از قمه زنی در رسانه های دولت انگلیس
*میزگرد VOA برای تطهیر و ترویج قمه زنی در بین شیعیان
*کاهش شدید قمه زنی در خمینی شهر اصفهان
*توضیحات دوباره آیت‌الله وحید خراسانی درباره قمه زنی و عزاداری
*مخالفت جدی علمای بزرگ شیعه ازصدسال پیش با هرنوع بدعت و وهن وعمل مضربه نام عزاداری
*متنی مستند:سایقه جدی تحریم قمه زنی توسط علمای بزرگ شیعه
*متن فتاوای علمای جامعه مدرسین در سایت جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم

نوشته شده در  دوشنبه 91/1/14ساعت  3:24 عصر  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رد شبهات درباره قمه زنی و چند لینک مفید فقهی در باب حرمت قمه زنی
در غرب شیعه و عاشورا و امام حسین را فقط با خشونت وقمه کشی می شنا
نقد و بررسی فقهی-علمی مطالب منسوب به ایه الله نائینی وبرخی فقها
بدعت در مسیحیت منحرف که مبنای قمه زنی هم هست
[عناوین آرشیوشده]