سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 ادله مختلف مراجع معظم تقلیدوعلما مبنی برحرمت بدعتهایی نظیر قمه زنی درعزاداری

1. اساسا اعمالی چون قمه زنی و زنجیرهای تیغ دار و ... بدعت است (هر کارى که اساسى در دین نداشته باشد ولى به عنوان دین وانمود شود بدعت است) و دلیل عقلی و نقلی ندارد و از ائمه روایتی که توصیه به ان باشد نرسیده است و از منابع فقهیه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص یا به اطلاق دلیلی بر جواز قمه زنی نداریم چه رسد به رحجحان ان. در صورتی که درباره گربه کردن تاییدات و تاکیدات لفظی فراوانی داریم. پس مشروعیت این عمل به اثبات نرسیده است. در عمل هیچکدام از ائمه نه گانه بعد از سیدالشهدا(ع) هم تاییدی ندارد، نهایتا تاریخش به صفویه یا قاجاریه می رسد. در صورتی که در مورد گریه تاییدات عملی از آنها از صدر اسلام داریم. هر عبادت یا مستحبی فقط از ناحیه دین مباح و پذیرفتنی است و گرنه بدعت و حرام تلقی می‌شود. (آیات عظام مشکینی، جوادی املی، صالحی مازندرانی، کریمی، شبستری، یزدی، علامه عسکری، سید محسن امین عاملی، مطهری)

2. این عمل خرافی است و در بین مسیحیان و ارتدوکس های قفقاز معمول بوده است. مال شیعه نیست.  و همیشه بنا به نقل تاریخی در هند و ایران و عراق سفارت خانه های بیگانه مانند سفارت انگلیس به هئیت های قمه زنی کمک های مالی فراوانی می کرده اند. (ایه الله مطهری، اراکی، امینی، مشکینی)

3. اگر فقای عضام گاهی در فتاوا به شرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده اند، قطع نظر از عنوان های دیگر مثل عنوان وهن به مذهب بوده است. اگر عناوینی چون وهن  تشیع و به هم زدن وحدت مسلمین و  حرمت ذاتی و اشمئزاز برخی از این بدعت ها و خرافی بودن و حمایت بیگانگان را هم اضافه کنیم، فتوا متفاوت خواهد شد. کما اینکه حضرات اراکی و تبریزی که بنا بر برخی نقل های ضعیف قبلا حکم به تایید داشتند امروزه در اخرین فتاوایشان حکم به حرمت این اعمال را داده اند. و بسیاری از علمای بزرگوار هم پس از حکم ولی فقیه شیعیان حکم به حرمت را علنا بیان کردند. هر عملی که در تولید شور حسینی نقش داشته باشد عمل مباح است و ثواب دارد ولی امروز قمه زدن صورت دیگری پیدا کرده و دشمنان از آن به عنوان دلیل مستند حاکم بودن نظام خشونت در ایران و اینکه اسلام دین خشونت است، استفاده می کنند. (آیات عظام احمدی میانجی، علم الهدی)

4. دشمنان زیادتر از قبل و توسط اینترنت و شبکه های بسیار متعدد خود این را دستاویزی علیه تشیع قرار می دهند. این عمل مسلما باعث وهن و تمسخر شیعه می شود. با استناد به فرموده امام سجاد (ع)، هر عمل مباحی هم  که موجب وهن اسلام بشود حرام است و امروزه قمه زدن سند افرادی مثل پاپ می باشد تا خشونت را به اسلام و شخص پیامبر نسبت دهند. ما تأثیر زمان و مکان را در احکام قبول نداریم، ولى در موضوعات احکام قبول داریم که زمان و مکان باعث تغییر موضوع مى‏شود. موضوع‏شناسى، کارشناسى و تخصص مى‏خواهد و هر کسى قابلیت تشخیص موضوع را ندارد. کسى مى‏تواند موضوع شناسی کند که از آمار و ارقام آگاهى داشته باشد و ترفندهاى دشمن و سیاست‏هاى نامرئى و مرموز دشمن را تشخیص دهد که آیا این حرفهایى که الآن مى‏زنند و شیعه را متهم به خرافى گرى مى‏کنند، خود این یک فن یا سیاست است براى این که جلو عزادارى را بگیرند یا نه؟ این نیاز به کارشناسى دقیقى دارد.  (آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، تبریزی، امینی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، شبستری، بهجت، محفوظی، علم الهدی، سید محسن امین عاملی، محمدحسین فضل الله، مطهری)

5. این اعمال اضرار به نفس و آسیب به بدن است و و در موارد متعددی مرگ و خون ریزی های شدید بر اثر قمه زنی و زنجیرهای تیغ دار و ... داشته ایم و بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند، پس از قمه زنی های علنی و جمعی امکان انتقال سریع می یابند. این مخالف سیره مسلمانان است. (آیات عظام مکارم، مشکینی، خامنه ای، موسوی اردبیلی،  جوادی املی، سید محسن عاملی، محمدحسین فضل الله)

6. این عمل موجب اشمئزاز عقلا و اکثر مردم است که با رویه اسلامی سازگار نیست. لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. اینکه کسى با کارد تیز یا شمشیر یا قمه بزرگ به جان خودش بیافتد و به سر خودش بکوبد، حالت حزن و عزاداری نیست، بلکه یک حالت وحشت و ترس است؛ خصوصاً براى بچه‏ها و افراذی که تحمل دیدن این صحنه را ندارند و خارجی ها. صحنه، صحنه‏اى نیست که ایجاد حزن کند، بلکه احساس خشونت و توحش در بعضى‏ها به وجود مى‏آید. (آیات عظام نوری همدانی،  فاضل لنکرانی، بهجت)

7. شیوه علمای سلف و کنونی شیعه، تبعیت از حکم ولی فقیه زمانه بوده است. زمانی که ولی فقیه حکمی داد بر همه علما و مقلدین تبعیت از آن واجب است. خصوصا که حکمی بازتاب شدید بیرونی و جهانی داشته باشد. به علاوه که امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست.(آیات عظام  اراکی، مظاهری، مشکینی، یزدی، خرازی، مهدی حسینی روحانی، امینی، راستی، احمدی میانجی، محمدی گیلانی، استادی، شبستری، علم الهدی، سبحانی، محفوظی) به فرموده شیخ انصاری: اگر فقها احکام یکدیگر را نقض کنند آن دسته از مصالح نظام اجتماعی که به دست حاکمان سر و سامان می گیرد مختل می شود... در هر حال از مجموع آنچه گذشت روشن می شود که اگر فقیهی حکم قولی و فعلی الزام آوری را در اموری که مربوط به حاکم است، بیان کند جایز نیست دیگر فقها برای حکم او مزاحمت ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر مال یتیم را از کسی بگیرد یا کسی را برای گرفتن آن مامور کند یاکسی را ناظر بر آن قرار دهد کسی حق ندارد حکم او را نقض کند; زیرا نظر او مانند نظر امام است و از این رو قابل نقض نیست. خصوصا که فقیهی به عنوان ولی فقیه از طرف 83 خبره کشف شده باشد و قلوب مردم متمایل به او باشد.

8. امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. عنوان جزع هم بر این عمل صدق نمی کند. (آیات عظام خامنه ای، امینی، سید محسن امین عاملی، تبریزی)

9- برخی از این امور خرافی و بدعت امیز  ذاتا محرم است. ( آیات عظام مشکینی، یزدی)

10. عزاداری آن حضرت عمل سیاسی است پس باید ازمخلوط شدن کارهایی که جنبه سیاسی آن را مخدوش و یا عنوان خرافیت و وهن اسلام می بخشد اجتناب نمود. حتی اگر شخص قمه زن قصد  صدمه خوردن اسلام را نداشته باشد، باز بدعت و حرام است.(آیات عظام مشکینی، احمدی میانجی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، شبستری، علم الهدی)

11. این عمل امروزه باعث تشدید انشقاق بین مسلمانان (سنی- شیعه/ شیعه - شیعه) شده است، در حالی که تلاش برای وحدت اسلام و اعتلای تشیع واجب است. (آیات عظام راستی، نوری همدانی،)

*تمام نوشته های این مطلب مستند به فتاوای بیش از شصت تن از مراجع و علمای بزرگ مسلمان می باشد که می توانید در ادامه مطلب ببینید:

http://www.abarcooh.blogfa.com/cat-4.aspx


نوشته شده در  سه شنبه 86/11/16ساعت  4:36 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رد شبهات درباره قمه زنی و چند لینک مفید فقهی در باب حرمت قمه زنی
در غرب شیعه و عاشورا و امام حسین را فقط با خشونت وقمه کشی می شنا
نقد و بررسی فقهی-علمی مطالب منسوب به ایه الله نائینی وبرخی فقها
بدعت در مسیحیت منحرف که مبنای قمه زنی هم هست
[عناوین آرشیوشده]