سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی ادله  حرمت قمه زنی  در دیدگاه علمای اسلام

 در مورد قمه زنی نسبت کذب به حضرت ایه الله تبریزی را که اوردم  دوستی مطلبی نگاشته بودبدین صورت:( البته این مطلبی که نوشتم شامل قفل زنی و تیغ زنی و سایر عزداری های موهون و موهوم و بدعی هم می شود.) 

سلام / من تعجب می کنم. شما طوری نوشته اید که انگار همه فقها و مراجع به حرمت قمه زنی نظر داده اند.
گویا اولین فقیهی که این کار را کرد آقای خامنه ای بوده اند و فی الواقع و با نگاه فقهی صرف قمه زنی مانعی ندارد و این اصلا مطلب تعجب آوری نیست. قمه زنی بیشتر به حکم ثانوی و از آنجایی که موجبات وهن را فراهم آورده محل بحث قرار گرفته و الا تا پیش از این قمه زنی نه تنها وهن بلکه نشانه ارادت به امام بوده است. درثانی: اجتهاد کار مجتهد است و ما حق نداریم به جای قبول کردن نص فتوا به اجتهاد دوباره! بپردازیم... به هر حال از اشنایی با شما خیلی خوشحال شدیم. اگر دوست داشتید طرفای ما هم بیایید.    
مدرسه ما: درددلهای دانش آموختگان مدرسه عالی شهید مطهری، دانشطلب

 

و من هم برایش نوشتم:

 

با سلام و تشکر از دوست گران قدر جناب آقای دانشطلب.

وبلاگی که بنده از آن نقل این مطلب را نموده ام (عاشورا: azadary.blogfa.com) از آن یک طلبه درس خارج خوان است. معلوم است که شما هم از مطالب حوزوی مطلعید. اما چند نکته:

اولا: یک طلبه درس خارج خوان که حدود هشت سال از عمرش را فقه و اصول در محضر مراجع و بزرگان خوانده است حق دارد که در بحث های فقهی اظهار نظر کند و نظرات مراجع را بررسی علمی کند. بله افتا فقط مال علمای متبحرتر  است. ایشان افتا نکرده است.

ثانیا: این وبلاگ بحث ایه الله تبریزی را با توجه به سایر فتاوای ایشان تنقیح و تبیین کرده است و  فتوا نداده است.

ثالثا: آن سایت کذاب تکه ای از دستخط ایه الله تبریزی را حذف کرده است و فقط انچه به نفعش بوده است را اورده است و سایر فتاوا را هم نیاورده است و دوست من در وبلاگ عاشورا این کذب را برملا کرده است.

رابعا: دوست عزیز من: چه کسی گفته است قمه زنی فی الواقع و با نگاه فقهی صرف مانعی ندارد؟!  اتفاقا این حرف شما تعجب آور است. بله همانطور که شما اشاره داشته اید از یک جهت قمه زنی به حکم ثانوی و از آنجایی که موجبات وهن را فراهم آورده محل بحث حرمت قرار گرفته است  ولی اینکه در ادامه فرموده اید: "و الا تا پیش از این قمه زنی نه تنها وهن بلکه نشانه ارادت به امام بوده است."  دوست من در همان وبلاگ تاریخ این بدعت آورده شده است. علمای پیشین مانند ایه الله غروی کمپانی اصفهانی هم این بدعت را حرام دانسته اند. و  مقام معظم رهبری اولین فقیهی نبوده اند که این عمل را حرام کرده باشند. امام خمینی و علمای پیشین هم به کرات ان را حرام دانسته اند.

قمه زنی در مجموع نظرات علمای مختلف به هفت جهت حرام است:

1- بدعت بودن و صدق نکردن عنوان جزع به قول ایه الله تبریزی و همچنین به دلیل اینکه یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با اهداف اصیل و ارزشهای عظمی است به گفته برخی دیگر از مراجع و علما. به گفته ایه الله استادی عزادارن در مراسم عزاداری باید از شیوه هایی استفاده کنند که تعظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده مقام معظم رهبری موجب وهن مذهب است جدا خودداری نمایند.

2- اینکه مایه وهن به تشیع و سوء استفاده دشمنان به قول اکثر علما می شود.

3- اینکه از جانب شارع نیست و به قول ایه الله فاضل لنکرانی به دلیل نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم حرام است. یا به قول ایه الله جناتی این عمل خرافی که در مبانی فقهی و پایه های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد. یا به قول ایه الله کریمی انجام اموری مانند قمه زنی و قفل بستن به بدن و خراشیدن و خون آلوده کردن سر و صورت و سینه خیز رفتن برای زیارت و امثال آن به نام و عنوان عزاداری با توجه به اینکه هیچگونه تایید و اشاره ای در رابطه با این گونه امور از سوی معصومین علیهم السلام و یا از سوی اصحاب و حواریین آنان نرسیده است و سابقه از آن از فقها عظام اقدمین رضوان الله تعالی علیهم بدست نیامده است حرام است

4- به قول ایه الله امینی امور مذکور در بین عرف مردم (عاقل متشرعه) به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است.

5- به قول ایه الله احمدی میانجی اگر فقهاء عظام رحمه الله علیهم اجمعین گاهی در فتاوی به شرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده اند  قطع نظر از عنوان وهن مذهب بوده است. البته برخی از فقها هم ان را چون اسیب به نفس و اضرار به خویشتن غیرعقلایی  است حرام دانسته اند. 

 6- بسیاری از مراجع هم پس از حکم امام خمینی و مقام معظم رهبری به دلیل تابعیت از ولی فقیه آن را حرام دانستند.

7- به فرموده ایه الله مشکینی امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزیه حضرت حسین علیه الصلاه و السلام که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند.

 خلاصه : پس ادله حرمت بدین قرار است: عدم صدق عنوان جزع، عدم قبول عرف متشرعه، عدم قبول عقلا، حکم ولی فقیه بر حرمت این اعمال، خرافی بودن ، وهن بودن این کار، سوء استفاده دشمنان از این عمل شیعیان غافل، حرمت فی نفسه برخی از این اعمال و اضرار به نفس غیر عقلانی و غیر شرعی، اینکه این عمل از جانب شارع نیست.  

 

البته ایشان باز هم  به عرف استناد کرده اند که باید در مفهوم عرف دقت بیشتری شود. در اسلام منظور عرف عقلای متشرعه زمان شناس است والا در عصر مطبوعات و رسانه های جاعل بعضا اکثریت چیزی می گویند و عرف عقلای متشرعه چیزی دیگر. مفهوم عرف با اکثریت فرق می کند. خصوصا که کاری حرمت ذاتی و اضرار به نفس را داشته باشد و از ابتدا جزء دین نبوده باشد و بدعتی باشد که بیگانگان آن را رواج داده باشند و ولی فقیه و مراجع ان را حرام دانسته باشند. در اینجا لازم می دانم بحثی مختصر در تاریخ قمه زنی و تیغ زنی را بیاورم: (از وبلاگ فرهنگ عزاداری: http://www.abarkooh.parsiblog.com)


نوشته شده در  شنبه 85/11/14ساعت  5:20 صبح  توسط ابرقویی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رد شبهات درباره قمه زنی و چند لینک مفید فقهی در باب حرمت قمه زنی
در غرب شیعه و عاشورا و امام حسین را فقط با خشونت وقمه کشی می شنا
نقد و بررسی فقهی-علمی مطالب منسوب به ایه الله نائینی وبرخی فقها
بدعت در مسیحیت منحرف که مبنای قمه زنی هم هست
[عناوین آرشیوشده]